Art & Language – Onderzoek

Hoe kan je als kunstdocent VMBO-leerlingen inspireren om hun verhaal te vertellen?

 

Communicatie is een belangrijk begrip in zowel kunst en taal. Door middel van kunst, maar ook taal kunnen mensen verhalen vertellen, een emotie uitdrukken of een discussie beginnen. Kunst is een vorm van communicatie, zegt Richardson in zijn artikel ‘Art Means Language’, waarin het meteen een invloed heeft op het publiek. Het lezen van kunst, in tegenstelling tot het lezen van taal, gaat veel sneller, omdat je het beeld eerder ziet, dan dat je een zin hebt ontcijferd. Kunst bevat waarneming, representatie, vormen en kleuren, waar taal bestaat uit constructies, symbolen en structuren. Kunst en taal moeten elkaar constant versterken, volgens Richardson. In kunstonderwijs moet er aanbod komen aan kennis over communicatie, maar ook ruimte voor interpretatie en het evalueren van visuele beelden. De conclusie van dit artikel is dat taal kunst definieert en kunst communiceert als taal. Wanneer een kind taal gebruikt om zijn tekening te beschrijven, of een kunststudent een tentoonstelling analyseert, gebruiken ze allebei de taal om het visuele beeld te definiëren. Taal kan niet volledig kunnen ontwikkelen zonder kunst, terwijl kunst zich uitstrekt en voltooid als taal. (Richardson, Ann S, Art Means Language)

Lees verder “Art & Language – Onderzoek”

Art & Language – Discussie

Wat zijn de interpretaties van leerlingen bij bepaalde kunstwerken? Zegt het beeld meer dan taal, of taal meer dan beeld? Versterkt taal de betekenis van een werk? Dit zijn de basisvragen van een discussie over beeld en taal. Aan de hand van deze vragen kunnen leerlingen een mening uiten. De docent kan hier een verdiepende opdracht aan verbinden, zoals beelden maken naar aanleiding van een verhaal of andersom. Leerlingen zijn uniek en hebben allemaal een eigen verhaal. Kunstonderwijs kan hier ruimte voor maken en deze leerlingen de kans bieden om zich te uiten in zowel beeld als taal.

In het archief zijn voorbeelden te vinden van kunstwerken die te maken hebben met het thema. De kunstwerken zijn op alfabetische volgorde op achternaam.

the-problem-with-art-is

Art & Language – Vragen

Wat zie je?

Wat gebeurt er op het werk?

 Wat is een kunstwerk?

Wat zijn je interpretaties bij het werk?

Zegt het beeld meer dan taal?

                                                                                                  Zegt de taal meer dan beeld?

 Wat zou het werk kunnen betekenen?

Versterkt taal de betekenis van het werk?

Wat haal je uit het verhaal bij het werk?

Wat vind je van het werk?